tirsdag den 15. september 2015

Praksisafprøvning - SMTTE_MODEL, Gitte og Jannie

SMTTE - MODEL
 
 
Billedresultat for smtte model
 
Sammenhæng;

At børnene får en forståelse for naturen herunder vægtforskelle. At naturens materialer alt afhængigt af hvad det er, vejer forskelligt. Forskellen mellem tung kontra let. Børnenes sanser og motoriske kompetencer udvikles gennem naturen herunder dens mange indtryk. Naturen er en kæmpe legeplads og det er kun fantasien der sidder grænser for de uanede muligheder den tilbyder i pædagogisk praksis.

Mål;

At børnene får en forståelse af naturens materialer vejer forskelligt, at de lærer udtrykkene tung/let(sproget kommer i spil). Hvad det vil sige at noget er tungt - Hvad det vil sige at noget er let.
Styrkelse af kropslige kompetencer samt udvikle sanserne i forbindelse med naturens indtryk. Opnår tryghed og tillid i forhold til naturens omgivelser samt udvikler relationer på kryds og tværs af børnegruppen.
Samt opnå et bredere kendskab til naturen og dennes skattekammer (styrke børnenes hukommelse)
Opnå kreativ udfoldelse på eget initiativ

Tiltag;

Tage kontakt til institutionen, Blomsterhaven omkring aktiviteten samt fastsætte dato herfor
Bustur - ankomst/afgang
Have produceret en vægt til at veje de forskellige materialer vi finder ved Haderslev dam
Uddelegeret arbejdsopgaver i forhold til aktiviteten - hvem gør hvad
Bage kage og boller
Opstille faste rammer, der udgør fundamentet for aktiviteten

Tegn;

At børnene på eget initiativ udforsker naturen på egen hånd gerne i grupper, så de kan udveksle erfaringer med hinanden.
At de er aktive samt luften emmer af "flow", at de for et øjeblik glemmer alt om tid og sted
At de på egen hånd studere naturen
Får forståelse af udtrykkene - tung/let herunder vægtforskelle
At børnene viser interesse, er undrende og spørgende

Tage fotos samt videofilme forløbet i henhold til at studere gruppens tegn på læring, udvikling og trivsel

Evaluering;

Vi evaluerer undervejs i forhold til de tegn børnene udviser.
Observere "stjernestunder"

Slutevaluering, hvor børnene inddrages i processen - hvordan de har oplevet forløber herunder godt og skidt, så de oplever, at blive medinddraget samt føle ejerskab














1 kommentar:

  1. Hejsa

    Fint at I er kommet i gang med at planlægge jeres 1. praksis afprøvning - skal jeres 2. praksis afprøvning foregå i samme institution?
    Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, hvorfor I vil arbejde med vægte ude i skoven? Eller måske har jeg misforstået noget ;-) Jeg kan anbefale jer at læse 'Børn og naturvidenskab' således at I har et pædagogisk-didaktisk fundament for jeres planlægning. Læs også modulets kompetencemål, således at I er sikre på at jeres aktiviteter falder inden for denne ramme. Fokus er naturfaglige - og friluftlivs aktiviteter.
    Når I skriver "bredere kendskab til naturen" - hvad dækker dette over? Hvilke aktiviteter vil I sætte i gang? Tænk at tiltag er knyttet til forløbet - ikke jeres praktiske forberedelse ;-)
    Det kunnevære væsentligt at I udnytter dag 2 til at afprøve yderligere aktiviteter, eller bearbejder det I laver med børnene i skoven, men det har I måske allerede tænkt ;-)

    Lidt til jeres tegn: Hvad gør børnene når de "udforsker naturen"? Og "studerer naturen"? Hvilken rolle har I som pædagoger i dette (brug Børn og naturvidenskab til at underbygge jeres argumenter)
    Vh Ida

    SvarSlet