Forurening
Mine pædagogiske/didaktiske overvejelser i forbindelse med denne aktivitet, er at give børnegruppen indsigt i hvad der forurener vores miljø herunder hvilke ting naturen ikke kan nedbryde på egen hånd og endvidere hvordan forurening kan se ud og hvad dette kan forårsage.
Vi tager jagt efter ting, der bestemt ikke hører til i naturen, vi støder på cigaretpakker, dåser m.m. Vi har poser med til at samle affald.
Det mest bemærkelsesværdige vi finder og mest opsigtsvækkende er denne
Ingen børn er i tvivl-den hører ikke til i naturen.
I forhold til miljøspørgsmålet omkring den stigende forurening herunder den globale opvarmning, giver opvaskebørsten et visuelt billede af hvad der ikke er naturligt i dette miljø, endvidere skaber det dialog(opvaskebørsten, det fælles tredje), som skaber forudsætningen for udvikling og læring. Her kommer sproget i spil, børnene deler ud af deres erfaringer og samtidig med at vi deler ud af vores viden omkring forurening. Gennem det fælles tredje tvinges vi til at "forhandle" os frem til et fælles sprog for følelser, ting, begivenheder og fornemmelser.
Videre på vores tur støder vi rent faktisk på synlig forurening forsaget af mennesker, som fucker vores fjorde og vandløb op, og påvirker i den grad dyrelivet.
alger
Dette giver børnene et godt indblik i algeforurening, det er visuelt, de kan skabe deres egen fornemmelse for at fiskene "selvfølgelig" ikke kan "ånde" i vandet, at vandet simpelthen ikke iltes nok, at fiskenes kredsløb påvirkes af alger.
Vi finder tilmed denne
Men der kan selvfølgelig være mange årsager til dennes død, vi tror dog at den mest oplagte er at der er en fugl der har tabt, hvilket igen giver anledning til viden omkring fuglen spiser fisk.........
Ingen børn er i tvivl-den hører ikke til i naturen.
I forhold til miljøspørgsmålet omkring den stigende forurening herunder den globale opvarmning, giver opvaskebørsten et visuelt billede af hvad der ikke er naturligt i dette miljø, endvidere skaber det dialog(opvaskebørsten, det fælles tredje), som skaber forudsætningen for udvikling og læring. Her kommer sproget i spil, børnene deler ud af deres erfaringer og samtidig med at vi deler ud af vores viden omkring forurening. Gennem det fælles tredje tvinges vi til at "forhandle" os frem til et fælles sprog for følelser, ting, begivenheder og fornemmelser.
Videre på vores tur støder vi rent faktisk på synlig forurening forsaget af mennesker, som fucker vores fjorde og vandløb op, og påvirker i den grad dyrelivet.
alger
Dette giver børnene et godt indblik i algeforurening, det er visuelt, de kan skabe deres egen fornemmelse for at fiskene "selvfølgelig" ikke kan "ånde" i vandet, at vandet simpelthen ikke iltes nok, at fiskenes kredsløb påvirkes af alger.
Vi finder tilmed denne
Men der kan selvfølgelig være mange årsager til dennes død, vi tror dog at den mest oplagte er at der er en fugl der har tabt, hvilket igen giver anledning til viden omkring fuglen spiser fisk.........
Ingen kommentarer:
Send en kommentar