mandag den 21. september 2015

NY SMITTE -MODEL

SMITTE-Model, 1 og 2 praksisafprøvning
 
 
 

 
 
 
 
Smitte-model: insekthotel
 
Sammenhæng
 
På hvilken baggrund og ud fra hvilke forudsætninger iværksættes tiltaget
Give børnene en naturoplevelse ud af huset
Give børnene mulighed for at komme helt tæt på krible krable insekter
Studere insekter på tæt hold
 
Mål
 
Hvad vil vi gerne opnå med tiltaget?
 
At udvikle inkluderende praksisfællesskaber gennem leg og fordybelse
Flow, glemme tid og sted for et øjeblik
At øge den naturfaglige dannelse og interessen for naturen og insekter
Inklusion
 
Hvordan bidrager tiltaget til at fremme børns sociale kompetencer?
 
Relationer og samspil på kryds og tværs. Der opstår en mulighed for at børnene kan finde et fællesskab omkring de mere rammesatte aktivitetsmuligheder.
Tiltag
 
Hvilke konkrete handlinger skal kendetegne tiltaget?
 
 
Fase 1
Vi tager på Haderslev dam, hvor børnene får udleveret spande, med det formål at finde forskellige insekter.
Tage insekterne med hjem – de skal bo i hjemmelavede insekthoteller.
Studere insekterne på tæt hold
Personalet lægger Video/billedmateriale op af forløbet 

Fase 2
Hvad er det for nogle insekter der bor på vores hotel
Børnene og en voksen passer insekthotellet
Børnene har ansvar og arbejder selvstændigt med pasningen.
Sprogligt arbejdes der ud fra Sveins definition på naturfaglige dannelse, med udgangspunkt i børnenes nysgerrighed og undren.
Vi undersøger hvilke insekter der er i hotellet, indfanger dem og ser på dem i lup.
Dyrene sættes fri, ud i deres naturlige omgivelser(etik)
Personalet lægger Video/billedmateriale op af forløbet

 
 
Tegn
 
Hvordan kan vi se, høre og fornemme, at vi er på vej mod målet?
Børnene ønsker at være på damen, Flow
Relationer på kryds og tværs, sproget kommer i spil, Børnene taler om oplevelsen på eget initiativ
Børnene viser interesse for dyrene, planterne og træerne i Damparken, og arbejder ud fra en undersøgende tilgang.
Fordybelse
Evaluering
 
Hvordan vil vi evaluere, har vi nået målene, og hvad gør vi fremover?
Børnene interviewes med fokus på børneperspektivet.
Stjernestunder
 
Evaluering, børnene inddrages, videofilmes
Vi samler børnene til samling og stiller følgende spørgsmål
1)Hvilket dyr var det sjoveste at finde?
2)Hvor kan man finde dyrene?
3)Hvordan var det at røre ved dyrene?
4)Hvordan lever edderkoppen?

Efterfølgende er der tid til at stille spørgsmål, og komme med egne erfaringer omkring dyrene?
Og vi afslutter med at synge to sange, Mariehønen Evigglad og Lille Peter edderkop(pædagogisk massage).

Fremadrettet vil vi i forbindelse med sådan en aktiviteten, afstemme forventninger internt i personalegruppen, med det formål at vi er enige om at vores tilgang til de forskellige dyr, skal være positiv og sproget skal tilgodese den naturfaglige tilgang ( at vi er rollemodeller, og børnene afspejler/afkoder vores handlinger/udtryk/sprog)


 



 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar