SMITTE-Model, 1 og 2 praksisafprøvning
Smitte-model: insekthotel
|
|
Sammenhæng
På hvilken baggrund og ud fra hvilke
forudsætninger iværksættes tiltaget
|
Give børnene en naturoplevelse ud af huset
Give børnene mulighed for at komme helt tæt på krible
krable insekter
Studere insekter på tæt hold
|
Mål
Hvad vil vi gerne opnå med tiltaget?
|
At udvikle inkluderende praksisfællesskaber gennem leg og
fordybelse
Flow, glemme tid og sted for et øjeblik
At øge den naturfaglige dannelse og interessen for naturen
og insekter
|
Inklusion
Hvordan bidrager tiltaget til at
fremme børns sociale kompetencer?
|
Relationer og samspil på kryds og tværs. Der opstår en
mulighed for at børnene kan finde et fællesskab omkring de mere rammesatte
aktivitetsmuligheder.
|
Tiltag
Hvilke konkrete handlinger skal
kendetegne tiltaget?
|
Fase 1
Vi tager på Haderslev dam, hvor børnene får udleveret
spande, med det formål at finde forskellige insekter.
Tage insekterne med hjem – de skal bo i hjemmelavede
insekthoteller.
Studere insekterne på tæt hold
Personalet lægger Video/billedmateriale op af forløbet Fase 2
Hvad er det for nogle insekter der bor på vores hotel
Børnene og en voksen passer insekthotellet
Børnene har ansvar og arbejder selvstændigt med
pasningen.
Sprogligt arbejdes der ud fra Sveins definition på
naturfaglige dannelse, med udgangspunkt i børnenes nysgerrighed og undren.
Vi undersøger hvilke insekter der er i hotellet,
indfanger dem og ser på dem i lup.
Dyrene sættes fri, ud i deres naturlige omgivelser(etik) Personalet lægger Video/billedmateriale op af forløbet |
Tegn
Hvordan kan vi se, høre og fornemme,
at vi er på vej mod målet?
|
Børnene ønsker at være på damen, Flow
Relationer på kryds og tværs, sproget kommer i spil, Børnene taler om oplevelsen på eget initiativ
Børnene viser interesse for dyrene, planterne og træerne
i Damparken, og arbejder ud fra en undersøgende tilgang.
Fordybelse |
Evaluering
Hvordan vil vi evaluere, har vi nået
målene, og hvad gør vi fremover?
|
Børnene interviewes
med fokus på børneperspektivet.
Stjernestunder
Vi samler børnene til samling og stiller følgende spørgsmål 1)Hvilket dyr var det sjoveste at finde? 2)Hvor kan man finde dyrene?
3)Hvordan var det at røre ved dyrene?
4)Hvordan lever edderkoppen? Efterfølgende er der tid til at stille spørgsmål, og komme med egne erfaringer omkring dyrene? Og vi afslutter med at synge to sange, Mariehønen Evigglad og Lille Peter edderkop(pædagogisk massage). Fremadrettet vil vi i forbindelse med sådan en aktiviteten, afstemme forventninger internt i personalegruppen, med det formål at vi er enige om at vores tilgang til de forskellige dyr, skal være positiv og sproget skal tilgodese den naturfaglige tilgang ( at vi er rollemodeller, og børnene afspejler/afkoder vores handlinger/udtryk/sprog) |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar