torsdag den 17. september 2015

Bål

Lejrbål
 
Aktiviteten skal give kendskab til hvilke grene det er tilladt at samle i forbindelse at opbygge et bål.
Vi har fastsat rammerne for aktiviteten (styringsdiskurs), at de skal blive i haven, og vi viser dem hvilke grene man må tage og samtidig den vigtige viden omkring aldrig, at knække en gren af et træ - "kun døde grene".
Da træet er et levende element og har ret til at udvikle sig.
Igen kommer dannelsesbegrebet i spil(Klafki) omkring etik og moral i den naturmæssige sammenhæng.
Børnene "slippes fri" (selvforvaltningsdiskurs), de skal på følge deres egne initiativer som skaber rum til fordybelse, leg og læring.
Det er spændende at studere drengene på afstand, da de hurtigt finder pinde der ligger på jorden. De ligger på lur, kigger efter trolde og røvere....Pludselig er pindende blevet til sværd og de er i kamp, og som altid besejrere de, de onde.
Gennem legen tilegner barnet sig færdigheder på det personlige plan, socialt, sprogligt, motorisk og intellektuelt. De lærer at være i samspil med andre herunder bla. indgå kompromiser, aktiv og iderig, være passiv og modtagende m. m (psykoanalysen - at tilsidesætte egne behov for en stund)
 
 
Bålet emmer af hygge, historier og sanserne kommer i spil. Man kan lukke alt andet ude op bare sanse øjeblikket - duften, lydene fra bålet og visuelt.

Kilde; Relationer i teori og praksis, 1. udgave, 1 oplæg


Ingen kommentarer:

Send en kommentar