Studere larver af lille kålsommerfugl (Pleris rapae)
Vi fandt vores flotte grønne lave i vores soyakål
Den er lidt svær at se - vi googler den kære larve, og finder ud af, at den en dag bliver en smuk sommerfugl.
Vi kommer i en kasse med åndehuller i, og masser af kålblade.
I denne proces får børnene et indblik i, at den ikke kan overleve uden ilt og føde, endvidere er den lille fyr meget spændende, og der bliver kælet for den. Den er grøn, sød og dejlig blød.
Vi nærstuderer den, og den er godt nok aktiv i forhold til at fortære bladene. Vi observerer en masse afføring, ja, vi ser endda på nært hold hvordan den spiser og hvordan det igen kommer ud af den anden ende.....
Det fælles tredje (larven), giver anledning til fordybning, at undre sig samt inviterer til dialog, sproget kommer i spil.
Børnene finder hurtigt ud af hvor skrøbelig den lille larve er, at man skal være meget forsigtig når man "kæler" med den. At de har ansvar for at den har det godt.
Projektet ender desværre ret ulykkeligt på anden dag - lille Lukas har lukket larven ud og den er pist væk.
Men vigtigst af alt, har den skabt rum til fordybelse samt nærvær.
At man giver dem et indblik i naturens forunderlige verden, og hvordan vi skal passe på naturens ressourcer og at alle levende organismer, dyr, mennesker, planter m.m. har ret til at udvikle sig under de bedte forudsætninger. At vi alle er afhængige af hinanden. At vi skal respektere naturen i den oprindelige helhed.
Det økocentriske natursyn
Kilde; www.plante-doktor.dk
Larven er også oplagt at tegne, samt forklare børnene stadiet fra larve til sommerfugl - denne fantasiske proces.
Den er lidt svær at se - vi googler den kære larve, og finder ud af, at den en dag bliver en smuk sommerfugl.
Vi kommer i en kasse med åndehuller i, og masser af kålblade.
I denne proces får børnene et indblik i, at den ikke kan overleve uden ilt og føde, endvidere er den lille fyr meget spændende, og der bliver kælet for den. Den er grøn, sød og dejlig blød.
Vi nærstuderer den, og den er godt nok aktiv i forhold til at fortære bladene. Vi observerer en masse afføring, ja, vi ser endda på nært hold hvordan den spiser og hvordan det igen kommer ud af den anden ende.....
Det fælles tredje (larven), giver anledning til fordybning, at undre sig samt inviterer til dialog, sproget kommer i spil.
Børnene finder hurtigt ud af hvor skrøbelig den lille larve er, at man skal være meget forsigtig når man "kæler" med den. At de har ansvar for at den har det godt.
Projektet ender desværre ret ulykkeligt på anden dag - lille Lukas har lukket larven ud og den er pist væk.
Men vigtigst af alt, har den skabt rum til fordybelse samt nærvær.
At man giver dem et indblik i naturens forunderlige verden, og hvordan vi skal passe på naturens ressourcer og at alle levende organismer, dyr, mennesker, planter m.m. har ret til at udvikle sig under de bedte forudsætninger. At vi alle er afhængige af hinanden. At vi skal respektere naturen i den oprindelige helhed.
Det økocentriske natursyn
Kilde; www.plante-doktor.dk
Larven er også oplagt at tegne, samt forklare børnene stadiet fra larve til sommerfugl - denne fantasiske proces.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar